تاثیر کرونا بر کسب و کار

تاثیر کرونا بر کسب و کار
06بهمن

شیوع کرونا شروع تغییرات اساسی در دنیا بود. سبک زندگی تمام مردم جهان تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته و به ناچار کمتر کسی بدون ماسک در سطح جامعه تردد می کند. افراد در تلاش هستند که بیشتر در خانه بمانند تا کمتر در معرض آلودگی و ویروس کووید 19 قرار بگیرند. اما دلایل اجتناب ناپذیری وجود دارد که مانع عدم حضور در سطح جامعه می شود. کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی چیزی نیست که بتوان به این سادگی‌ها قید آن را زد. یقینا بسیاری از کسب و کارها در این چند وقت، تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته و دوران رکود خود را سپری می کنند. تنها کسب و کارهایی در کورس رقابت قرار خواهند گرفت که بتوانند خودرا با شرایط پیش آمده سازگار  کنند.

به دلیل قدرت انتقال بالای این ویروس، تمامی اصناف و اقشار جامعه سعی بر این دارند که تردد خود را در مکانهای عمومی کمتر کنند. به همین دلیل کسب و کارهایی که خدمات و محصولات خود را به شیوه‌ی غیرحضوری و مجازی ارائه می کنند، در این شرایط شاهد رشد فروش و افزایش سود خواهند بود. فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی نظیر دیجیکالا که طیف وسیعی از اجناس و اقلام مصرفی مردم را به صورت غیرحضوری ارائه می کنند، در دوران قرنطینه موج اول بیماری کرونا (حدوداً ایام نوروز سال 99) با فشار وسیع کاری و حجم زیادی از سفارشات روبرو شد و در این دوران با چالش‌های بزرگی در سیستم توزیع کالاهای خود مواجه شد.

تقابل کرونا و کسب و کار

تمام این اتفاقات حاکی از آن است که به دلیل شرایط جدید به وجود آمده در کشور، مردم ترجیح می دهند که اجناس خود را به صورت غیر حضوری تهیه کنند و کمتر از خانه خارج شوند.

طبق اخباری که از سمت رسانه‌های معتبر منتشر می شود، بیماری کرونا حداقل دو سال مهمان ما خواهد بود. پس اگر تصمیم دارید که کسب و کار خود را با شرایط موجود وفق دهید، بهتر است بیشتر از این وقت را از دست ندهید و به فکر این باشید که چطور خدمات و محصولات خود را غیرحضوری ارائه دهید.

corona 01

راه‌های ایجاد کسب و کار مجازی در دوران کرونا

بدیهی ترین بستری که همه به قدرت و پتانسیل آن واقف هستند، بستر اینترنت و وب است. کسب و کارهایی که بر این بستر بنا شده باشند توانایی رشد و صعود در این دوران را خواهد داشت و اتفاقا در این دوران به فکر گسترش و رشد خود خواهند بود. برای شروع، شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و کانالهای تلگرام انتخاب های خوبی هستند. بسیاری از افراد که از قبل، حضور مردم در این بسترها را رصد می کردند به فکر فروش محصولات خود از این طریق به عنوان بستر دوم فروش خود افتادند و موفق نیز بودند. با توجه به شرایط فعلی، فعالیت داشتن در بستر اینترنت برای هر کسب و کار به یک الزام تبدیل شده است.

آیا فضای مجازی برای شروع کسب و کار در کرونا اشباع شده است؟

سوالی که در این خصوص باید به آن پاسخ داده شود، این است که با وجود غول‌هایی همچون دیجیکالا، زنبیل، شهروند و… فرصتی برای شروع فعالیت در این زمینه هست؟ یا کار از کار گذشته؟

توضیحی که در این مورد وجود دارد این کسب و کار آنلاین در دوران کرونااست که جریان فروشگاه‌های اینترنتی به سمتی حرکت می کنند که فروشگاه‌های تخصصی‌تر، اعتبار بیشتری از دید مشتری پیدا خواهند کرد. دیجیکالا به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور، انقلابی را در بین مردم راه انداخت و این حقیقت که خرید محصولات از اینترنت نیز میتواند قابل اعتماد باشد را در ذهن مردم پایه گذاری کرد. سپس با گسترده کردن دامنه محصولات خود، توانست بخش وسیع‌تری از مشتریان را پوشش دهد. در واقع اعتماد مردم معطوف به فروشگاه‌های بزرگ و معروف شده است. موج دوم این انقلاب به سمتی خواهد رفت که مردم ترجیح بدهند به جای اینکه از یک فروشگاه بزرگ محصولات تخصصی خرید کنند، از فروشگاه‌های کوچک تر ولی متخصص تر خرید کنند. در واقع اعتماد به تخصص در فروشگاه ها بیشتر صورت خواهد گرفت. برای مثال اگر قرار باشد شما یک لنز دوربین خریداری کنید، به جای اینکه از فروشگاه بزرگی مثل دیجیکالا خرید کنید، ترجیح خواهید داد که از یک فروشگاه کوچکتر ولی متخصص در زمینه انواع لنزهای دوربین خریداری کنید. چرا که اطلاعات و پشتیبانی تخصصی تر در این زمینه برای شما از طرف فروشگاه متخصص‌تر وجود خواهد داشت.
بنا به توضیحات بالا، جواب سوال مطرح شده این است که فعالیت در یک زمینه تخصصی در فضای اینترنت هنوز میتواند سودمندتر و پربازده باشد و این فضا هنوز از مرحله اشباع فاصله‌ی زیادی دارد. همچنین با توجه به شرایطی که بیماری کرونا در کشور به وجود آورده است، تقاضای مردم در این زمینه رو به افزایش است. پس یقینا اینترنت و فضاهای وابسته به آن، انتخاب مناسبی برای نجات کسب و کار خواهد بود.

بستر استاندارد کسب و کار برای فعالیت‌های اینترنتی و مجازی چیست؟

از بین شبکه‌های اجتماعی موجود، کدامیک از آنها نسبت به بقیه برتری دارند؟ کدامیک پرمخاطب تر هستند؟ کدامیک برای کسب و کار بهینه‌تر و کم‌دردسرتر است؟
با وجود شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام، بسیاری از افراد بستر دوم فعالیت خود را متمرکز بر این شبکه‌ها قرار دادند. اما هیچ شبکه اجتماعی وجود ندارد که برای کسب و کار نسبت به بقیه برتری داشته باشد. در ثانی بسیاری از مشتریان و مخاطبان هستند که در هیچ یک از شبکه های اجتماعی فعالیت ندارند!

بنابراین بستر استاندارد فعالیت و کسب‌وکار مجازی باید در جایی فراتر از شبکه‌های اجتماعی قرار داشته باشد. جایی که اولا در طراحی امکانات و ظواهر آن انعطاف داشته باشد، ثانیا بخش وسیعتری از مخاطبان را دربر گیرد. ‌یک وب‌سایت، بستری است که به سبب طراحی دلخواه امکانات و انعطاف کامل در پیاده‌سازی ظاهر مناسب کسب‌وکار، بهترین گزینه برای ایجاد کسب وکار اینترنتی است. البته از شبکه‌های اجتماعی به عنوان سکوهای پرتاب فرعی نباید غافل شد. ساختن یک وب‌سایت، چیزی است که محدوده وسیعی از تخصص‌ها را شامل می شود. زبان‌های برنامه نویسی تحت وب، برنامه نویسی فرانت‌اِند، برنامه نویسی بک‌اِند و… مواردی نیستند که بتوان در کوتاه مدت به آنها تسلط پیدا کرد. بنابراین بهتر است که اگر نیاز به یک وب‌سایت دارید، ماموریت ساختن آن را به تیم متخصصی محول کنید که در تمامی جوانب و مراحل تبدیل شدن کسب و کار شما (از یک کسب‌وکار سنتی) به یک کسب و کار اینترنتی و مدرن شما را همراهی کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.